13 March, 2019 - 31 March, 2019

PATHWAYS

Pathways

An Exhibition by Resmi Al Kafaji 

Exhibition Dates: 12 March – March 31, 2019

Opening Reception: Tuesday, 12 March 2019, 7 – 9 p.m.

 

Albareh Art Gallery is pleased to announce its participation in the Spring of Culture 2019 with Pathways, a solo exhibition of the works of leading artist, Resmi Al Kafaji.  Pathways will open with a reception at 7 p.m. on Tuesday 12th, March, 2019 in Albareh Art Gallery. 

 

The monochromatic watercolour and mixed media paintings that make up Pathways reveal Al Kafaji’s gentle curiosity.  In his artist statement, he describes how he often has no preconceived idea of how a completed artwork will look like when he at begins to paint.  In an act of trusting surrender, he allows his brush to become ‘…a walking stick that leads [him] to where [he] was meant to arrive.’

 

In 2007, Al Kafaji made a break from colour and started to paint in black and white.  His preferred medium, watercolour, gave him limited control over the final outcome and within that liminal space where he begins to cede control to his medium, he began a journey to explore his own evolution as an artist.  In keeping with that earlier spirit, Pathways is personal and both intellectually and emotionally engaging.

 

Resmi Al Kafaji was born in Diwaniya, Iraq.  In 1977, he moved to Florence, Italy, where he continues to reside. He graduated from Baghdad’s Institute of Fine Arts and then from Florence’s Accademia di Belle Arti.  His work was exhibited in Iraq until his departure in 1977.  Since then, he has been widely exhibited in Western Europe including Belgium, the Netherlands, Sweden, Switzerland, and the UK.  More recently, his work has been exhibited in the Middle East, including Bahrain, Jordan, Lebanon, Syria and the UAE.

 

Al Kafaji’s works are in the collections of C.A.O.S. Museum Terni (Italy), the Museum of Contemporary Art of Casoria (Italy), the National Gallery of Jordan, the Museum of Arts and Antiquities of Al Qadissiya University in Diywania (Iraq), and in private collections in the Netherlands, Switzerland, the UK and throughout the Middle East.

 

Pathways continues at Albareh Art Gallery till 31st March 2019. 

 

For more information please call us at +973 17717707 or email us at art@albareh.com / events@albareh.com

 

 معرض "مسارات"

يفتتح أبوابه في البارح للفنون

 

مدة المعرض: من 12مارس إلى 31 مارس 2019

الافتتاح: يوم الثلاثاء الموافق 12 مارس 2019، 7,00 - 9,00 مساءً

 

يسر البارح للفنون التشكيلية أن يعلن عن مشاركته في مهرجان ربيع الثقافة لعام 2019 من خلال معرض "مسارات"، وهو معرض فردي لأعمال الفنان العراقي الرائد رسمي الخفاجي. وسوف يستهل معرض مسارات أعماله بحفل استقبال عند الساعة السابعة من مساء يوم الثلاثاء 12 مارس 2019 في البارح للفنون التشكيلية بالعدلية.

 

تكشف اللوحات المائية أحادية اللون واللوحات المختلطة التي تشكل مجمل أعمال معرض "مسارات" عن شغف الفنان الخفاجي وفضوله. وضمن رسالته الفنية، يصف الفنان الخفاجي عن كونه في الغالب لا يمتلك فكرة مسبقة عن الكيفية التي سيبدو عليها عمله الفني المكتمل عندما يبدأ في الرسم؛ إذ يسمح لفرشته أن تصبح... "عصا المشي التي تقوده إلى مكان وصوله".

 

في عام 2007، ابتعد الخفاجي عن استخدام الألوان وبدأ في الرسم باستخدام اللونين الأبيض والأسود؛ وأعطته وسيطته المفضلة، الألوان المائية، سيطرة محدودة على النتيجة النهائية، وضمن ذلك الفضاء المهم حيث بدأ في التنازل عن السيطرة عن وسيطته هذه، بدأ الفنان الخفاجي رحلته نحو استكشاف تطوره الخاص كفنان. وتماشياً مع تلك الروح، تمثل الأعمال الخاصة بـ "مسارات" مشاركة شخصية وعقلية وعاطفية للفنان الخفاجي على حد سواء.

 

وُلد رسمي الخفاجي في مدينة الديوانية بالعراق. وفي عام 1977 انتقل إلى فلورنسا بإيطاليا، حيث لا يزال يقيم هناك. تخرج رسمي من معهد الفنون الجميلة ببغداد ومن أكاديمية فلورنسا للفنون الجميلة في فلورنسا. عُرضت أعماله في العراق حتى رحيله في عام 1977. ومنذ ذلك الحين. عرض رسمي أعماله على نطاق واسع في أوروبا الغربية بما في ذلك بلجيكا وهولندا والسويد وسويسرا والمملكة المتحدة. وفي الآونة الأخيرة، عرض رسمي أعماله في منطقة الشرق الأوسط، بما في ذلك مملكة البحرين والأردن ولبنان وسوريا ودولة الإمارات العربية المتحدة.

 

الخاصة بمتحف تيرني (إيطاليا)  ،C.A.O.S أعمال الخفاجي موجودة في المجموعات

ومتحف الفن المعاصر لكاسوريا (إيطاليا)، والمعرض الوطني بالأردن، ومتحف الفنون والآثار في جامعة القادسية بالديوانية (العراق)، وفي مجموعات خاصة في كل من هولندا وسويسرا والمملكة المتحدة وجميع أنحاء منطقة الشرق الأوسط.

 

يستمر معرض " مسارات “في البارح للفنون حتى 31 مارس 2019.

 

لمزيد من المعلومات يرجى الاتصال على الرقم 17717707 973+ أو البريد الإلكتروني  art@albareh.com/events@albareh.com